(kinder)fysiotherapie, Ergotherapeuten, Logopedisten, oefentherapeuten, Opleidingen
In de DSM5 worden de sensorische informatieverwerkingsproblemen bij kinderen met Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) beschreven. We kennen allemaal wel voorbeelden van kinderen met ASS die zintuiglijke prikkels veel heftiger ervaren dan leeftijdsgenootjes of van kinderen die buitengewoon geboeid zijn door bepaalde zintuiglijke prikkels en zich er wellicht in verliezen.
Kinderen en volwassenen met ASS verwerken sensorische prikkels en informatie op een unieke manier. Hierdoor kunnen misverstanden in de communicatie met de buitenwereld door ontstaan en wordt het gedrag niet altijd passend uitgelegd. In deze module wordt de verbinding gemaakt van theoretische denkconcepten naar praktische toepassingen. De sensorische kansen en kwetsbaarheden worden in kaart gebracht en passende interventie strategieën worden mbv een methodisch handelingsplan individu specifiek uitgewerkt. Deze module is bestemd voor ergotherapeuten, (kinder)fysiotherapeuten, oefentherapeuten en logopedisten die al een opleiding SI bij AKK hebben gevolgd. In de module wordt verwacht dat deelnemers gebruik kunnen maken van eigen casuïstiek.
De 4 daagse verdiepingsmodule voor therapeuten die minimaal een 10 daagse cursus van AKK hebben gevolgd
Voor logopedisten, (kinder)fysiotherapeuten, oefentherapeuten en ergotherapeuten biedt deze module de kans om kennis te maken met enerzijds de complexiteit van prikkelverwerkingsproblemen bij kinderen en volwassenen met ASS en verschillende ontwikkelingsniveau’s. Anderzijds de kansen die zintuigen en prikkelverwerking kunnen bieden in de ondersteuning van het kind en zijn ouder(s) of begeleider(s) gerelateerd aan dagelijkse zorgvragen.
Kinderen en volwassenen met Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) verwerken sensorische prikkels en informatie op een unieke manier. Ze zijn (over)gevoelig voor prikkels of nemen ze juist minder waar dan anderen of allebei tegelijk. Daarnaast zien we bij deze doelgroep uitzonderlijke zintuiglijke talenten, zoals zeer gedetailleerd kunnen waarnemen, beelden kunnen onthouden tot in de kleinste details of muziek kunnen reproduceren zonder muzikale achtergrond terwijl andere dingen in het dagelijks leven hun bijna onbegrijpelijk lastig afgaan. Het betekenis kunnen verlenen aan zintuiglijke prikkels blijkt soms lastig, of het begrip dat een prikkel in de ene context totaal iets anders betekent dan in de andere context. Prikkels worden moeilijker omgezet in handelingsplannen. Dit heeft meteen een impact op het dagelijks bewegend- en adaptief bewegend functioneren en beleven. Zintuigen liggen aan de basis van ieder handelen en beleven en maken aanpassing van het kind aan zijn omgeving mogelijk. In de DSM-5 zijn de hypo-en hyperresponsiviteit voor het eerst als officiële subcriteria bij ASS onderkend en beschreven.
Het in kaart brengen van de zintuiglijke prikkelverwerking bij kinderen met ASS is niet zo eenvoudig en vraagt om een brede kijk op prikkelverwerking vanuit verschillende verklaringsmodellen. Door de prikkelverwerking goed in kaart te brengen kunnen interventiestrategieën op maat voor en met het kind en zijn ouders of begeleider(s) worden ontworpen.
Deze module wordt op basis van evidence aangestuurd en wordt ondersteund door talloze praktijkvoorbeelden vanuit de ruime ervaring van de deelnemers en docenten. Er wordt voortdurend een vertaalslag gemaakt naar interventie, wat de praktische waarde van deze module onderstreept.
Algemene Informatie
Doelstellingen 4 daagse module:
Kennisleerlijn:
Vaardigheden leerlijn:
Communicatie/interactie leerlijn:
Voor wie:
(kinder)fysiotherapeuten , ergotherapeuten, oefentherapeuten en logopedisten met een SI opleiding van AKK. Let op, er wordt geen aandacht meer besteed aan de uitleg van zintuigen, het model van W.Dunn, het matrixmodel, asecret, het methodisch handelingsplan en het ZAP. Er wordt op toepassingsniveau aangesloten bij aanwezige basiskennis. Van deelnemers wordt verwacht dat zij actieve inbreng hebben met ondersteunend beeldmateriaal en individuele casuïstiek.
Contact: Inhoudelijke vragen: Miriam Hufen (ergotherapeut)
e-mail: info@anderskijkennaarkinderen.nl
Telefoon 071 8876472
Aantal deelnemers: minimaal 12, maximaal 20
Data 4 daagse 2022: 11 oktober, 3 november, 15 november en 6 december
Locatie: Oude Vest 91 te Leiden
Kosten: 4 daagse €700,- inclusief cursusmateriaal, lunch, koffie en thee.
Accreditatie 4 daagse module voor algemeen- en kinderfysiotherapeuten aangesloten bij het KNGF met 24 punten, voor (kinder)fysiotherapeuten aangesloten bij het keurmerk met 32 punten, voor logopedisten, oefentherapeuten en ergotherapeuten is deze module geaccrediteerd met 44 punten.
literatuur : Boek Autisme en zintuiglijke problemen, verkrijgbaar met korting op deze module.
Docenten
Inschrijven
Inschrijven kan via de website of door het sturen van een email naar info@anderskijkennaarkinderen.nl . Wij sturen dan een inschrijfformulier.
De deelnemer schrijft zich in voor een opleiding of cursus door het invullen en ondertekenen van een inschrijfformulier online. Het telefonisch reserveren van een cursusplaats is ook mogelijk maar zal altijd bevestigd moeten worden met een ingevuld inschrijfformulier.
Locatie www.ov91.nl ; Oude vest 91 te Leiden
Voorwaarden Op al onze opleidingen en activiteiten zijn de algemene voorwaarden van toepassing die u kunt vinden op de website /index.php/algemene-voorwaarden-akk
Internet: www.anderskijkennaarkinderen.nl
NRTO/CRKBO
AKK is geregistreerd lid van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO) en CRKBO geregistreerd en derhalve vrijgesteld van BTW onderwijs activiteiten verzorgen.
Certificaat
De deelnemer die de module afrondt ontvangt het AKK-certificaat met de vermelding van het aantal toegekende accreditatiepunten. AKK draagt zorg voor het doorgeven van de accreditatiepunten aan de Kwaliteitsregisters voor Paramedici waarvoor deze module geaccrediteerd is.